Metoda Strukturalna – skuteczna pomoc w nauce czytania i pisania
Metoda strukturalna to specjalistyczne, terapeutyczne podejście do nauki czytania i pisania, które zakłada pracę opartą na konkretnej strukturze, systematyczności i wielozmysłowym przetwarzaniu informacji. Powstała z myślą o dzieciach z trudnościami w uczeniu się – zwłaszcza z ryzykiem dysleksji – ale sprawdza się również u dzieci, które potrzebują uporządkowanego, spokojnego tempa pracy.
Dla kogo jest metoda strukturalna?
Zajęcia oparte na metodzie strukturalnej kierowane są do dzieci:
z trudnościami w nauce czytania i pisania,
z ryzykiem dysleksji lub już zdiagnozowaną dysleksją,
z opóźnionym rozwojem mowy i funkcji językowych,
z deficytami słuchu fonemowego, analizy i syntezy głoskowej lub sylabowej,
z problemami koncentracji uwagi lub pamięci operacyjnej,
potrzebujących przewidywalnej i uporządkowanej formy nauki.
Na czym polega metoda strukturalna?
To podejście opiera się na systematycznym, etapowym uczeniu się czytania i pisania, przy ścisłym zachowaniu zasady od prostego do trudnego. Nauka odbywa się poprzez:
świadome wprowadzanie i utrwalanie liter, głosek, sylab, wyrazów i zdań w odpowiedniej kolejności,
ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej,
działania wielozmysłowe – angażujące słuch, wzrok, dotyk i ruch (np. pisanie palcem po piasku, układanie sylab, praca z obrazem i dźwiękiem),
częste powtórki i automatyzację umiejętności,
indywidualne tempo pracy dostosowane do możliwości dziecka.
Dlaczego metoda strukturalna działa?
To jedna z najczęściej stosowanych metod w terapii pedagogicznej i terapii dysleksji. Jej skuteczność wynika z:
logicznej i przewidywalnej struktury pracy,
dostosowania do poziomu dziecka – bez presji, ale z jasno określonymi celami,
stopniowego budowania pewności siebie i samodzielności,
wzmacniania podstawowych funkcji poznawczych – pamięci, uwagi, percepcji.
